08. 09. 2017

Poplatek za nepojištěná vozidla je zpátky

V poslanecké sněmovně byl předložen návrh novely zákona o silniční dopravě, která by měla upravovat nejen postihy pro nelegální provozovatele taxislužeb, ale mění i podmínky povinného ručení a vrací zpět do hry poplatek za nepojištěná vozidla, který byl zrušen v roce 2015. Prezident tuto novelu již podepsal a souhlasí s ní také odborníci na dopravu a dopravní právo. Platit by měla nejspíše od začátku příštího roku.

Koho se povinné ručení nově týká?

Nově musí mít povinné ručení sjednané všechna vozidla z registru motorových vozidel. Dříve se jednalo o vozidla, která byla provozována na veřejných pozemních komunikacích. Výjimky zde tvoří auta, která byla z registru vyřazena, jsou nahlášena jako vyřazená, zaniklá či odcizená. Pokud například po skončení povinného ručení neodhlásíte vozidlo z registru do 14 dnů, hrozí vám pokuta pro neplatiče povinného ručení až do výše 40 tisíc a nově také již výše zmíněný poplatek.

Proč k poplatku poslanci opět přistoupili?

Hlavním důvodem, který uvedli poslanci předkládající tuto novelu, je zejména neúspěšnost, s jakou se ČKP daří vymáhat náhrady škod za způsobení dopravní nehody od majitelů nepojištěných vozidel. Způsobí- li takové auto nehodu, škody zaplatí ČKP z garančního fondu a pak částku vymáhá, ale majitelé nemají mnohdy dostatek prostředků, aby uhradili celou vzniklou škodu, která se může vyšplhat až do milionů. Do garančního fondu se tak vrací přibližně 30% nákladů a zbytek peněz je od pojišťoven, které ročně odvádí povinné příspěvky. V tomto má pomoci právě poplatek, který je počítán zpětně za dny, kdy nebylo sjednané povinné ručení.

Dalším důvodem je stoupající počet dopravních nehod od zrušení poplatku v roce 2015 způsobených právě neplatiči.

Výpočet poplatku za nepojištěné vozidlo  

Poplatek, který bude po neplatičích vymáhat Česká kancelář pojistitelů (ČKP) bude počítán jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

Poplatky poputují do garančního fondu. Takto by v některých případech mohla ČKP od viníků vybírat například jen třetinu škody a ne částky, které mohou být pro odpovědné provozovatele likvidační.